Vad är skillnaden på smör och margarin?

 

Klicka här för att komma till min nya sida.

Efter att vid flera tillfällen märkt att folk i allmänhet börjar få en mindre kunskap om vad skillnaden mellan margarin och smör är, vilket inte företag som Maxi gör till något bättre.

Därför ska jag här och nu erbjuda er en mycket kort och enkel genomgång om vad som skiljer dem åt. (Bilderna är hämtade ifrån konsumentsamverkan.) Risken är att människor i framtiden, framför allt ungdomar, kommer att ha en allt sämre kunskap om vad som är naturligt och vad som inte är det.  Och som jag sagt tidigare. Ingen kan göra ett bra och klokt val utan bra och opartisk information. Sedan är det upp till var och en att ta sitt eget beslut. Jag kommer inte tvinga någon åt ett eller annat håll, bara informera och ge dig den informationen som jag anser att alla bör ta del av.

Till vänster ser ni fyra enkla steg på hur tillverkningen av smör går till, vilket vi alla säkert känner till.  Det första som sker är självfallet mjölkning av kon. Därefter separeras grädden ifrån mjölken och pastöriseras vid hög temperatur, ca 95 grader. Därefter sker kärningen vilket skapar smörkorn.Sedan saltas smörkornen och ältas tills en jämn smörmassa med jämn fördelad fuktighet har bildats. De naturliga smöraromerna, som vi idag associerar till just smör, framkommer då man tillsätter speciella bakteriekulturer som odlas separat.

Som ni ser ger dessa fyra steg en helt naturlig produkt helt utan kemikalier. Det är en ren naturprodukt som konsumerats av människor under århundraden. Och har människor blivit feta? Ja det har förekommit, men inte av smöret. Det var då den minskande smörkonsumtionen tog fart i början av 1950 talet som den riktiga fettman tog fart världen över, hur kan det komma sig?

.

.

.

Nu ska vi titta på margarinet, och kom ihåg, att alla har ett eget val, alla har möjlighet att ta sitt eget beslut, men utefter den här informationen, får du veta hela sanningen. Nedan följer några korta steg.


Först importerar margarinföretaget, tex Unilever eller det Svenska Carlshamnsmejeriet, palmolja ifrån Borneos eller andra Indonesiska regnskogar som fortsätter att skövlas år efter år. Det är denna olja som kallas för det vegetabiliska fettet och som företagen marknadsför sig med, vilket kanske inte är så konstigt då det troligen är det ända naturliga som margarinet innehåller.

.(Visste du att det faktiskt förekommer att den palmolja som transporteras med vårt margarin som ändamål, faktiskt får transporteras i samma tanker som vid transport av diverse lösningsmedel , vilket medfört att man funnit mikroskopiska bensinmolekyler.) Läs mer här

Dessa fetter innehåller i sin naturliga form, olika former av växteroler, antioxidanter och karotenoider. Dessa förstörs vid den kemiska behandlingen som fettet genomgår när det anländer till fabriken. Då samtliga av fettets naturliga egenskaper har reducerats kan fettmassan ges ny smak, färg och lukt genom att tillsätta konstgjorda aromer, smakämnen och färgämnen vilket tillsammans skapar en perfekt smörimitation som lätt går att förväxlas med den naturliga produkten ovan.

Dags att gå vidare till nästa steg.

I nästa steg ”omestras” fettet, vilket betyder att fettet tillsammans med ett ämne kallat natriummetylat reagerar i en omestringsreaktor. I detta steg slits fettmolekylerna i sär i en blandad ordning för att sedan fästas i en ordning som inte går att identifiera med naturen, då ämnet inaktiveras.

Kort sagt så förstörs de naturliga fettmolekylerna i de vegetabiliska fetterna och sätts samman till en brun illaluktande kemisk produkt, ett raffinerat industrifett, vi befinner oss då vid punkt fyra.

Det kemiska ämnet natriummetylat som jag nämnde ovan omvandlas till bl.a. metanol som sedan reduceras. Den kemiska behandlingen kallas för ”raffinering”.

Vi befinner oss nu vid punkt fem. Vi har kemiskt grundfett med breda användningsområden. Detta fett kan köpas upp av ett företag som tillverkar målarfärg, hudkräm eller margarin.

Vid tillverkning av hudkräm tillsätts en trevlig doft, och vid målarfärg en behaglig färg och vid margarin, doft smak och färg, samt möjligen konsistensgivare för att ge en behaglig och fast form.

De olika margarintillverkarna kan fritt tillsätta utvalda tillsatser, för att ge sin produkt en unik färg, lukt eller smak. Om man sedan tillsätter lite växteroler som behandlas kemiskt, för att få en kollesterolsänkande effekt¤, och kallar det för Becel Pro Activ, samt lägger på en tredje del i pris, vilket lurar kunderna att tro att det är någon form av läkemedel, är upp till företagen.

Sedan återstår bara att sprida ut svarta lögner och rykten om att det naturliga fettets skadlighet och lura konsumenterna att köpa det kemiska margarinet. Visst är det genialiskt? och det fungerar.

¤ Växterol är små beståndsdelar i en växtcells membran, vilket liknar det mänskliga kolesterolet, var vid ett stort upptag minskar växteroler, minskar tarmens förmåga att uppta kolesterol, varför Pro Activ anses som kolesterolsänkande. Dok får företagen inte påstå att växteroler förhindrar hjärt och kärlsjukdomar. (Läs mer hos Kostdoktorn)

Ladda ner hela ”Konsumenter i samverkans” broschyr om margarintillverkning

14 kommentarer Lägg till

  1. carina gunnarsson skriver:

    Hejsan !!

    Jätte bra info.om bla. margarinet…
    Synd att en del reagerar med ilska mot dig, men det är bara deras egna rädslor.

    Om mitt barn hade varit komjölkallergiker så hade jag väl valt att inte ge varken smör eller margarin. Pålägget ligger väl still på mackan,och det finns andra fetter som är jätte bra,tex. extra virgin kokosolja(finns på hälsokostbutiker) och bra olivolja. Köp inga billiga bleka oljor ,dom har oxå genomgått en massa olika processer.

    Det funkar jätte bra utan varken smör eller margarin….

  2. Jenny skriver:

    Bra information. Kul att någon bryr sig.

    Jag har bara en fråga som har följt med genom alla diskusioner om div tv program och olika bantningsmetoder. Vad kan man ha på smörgåsen? Smör går ju inte att smöra på utan att smörgåsen går sönder…

    1. Joakim Olsson skriver:

      Det är så att smör går utmärkt att ha på smörgåsen och det bästa med smör är att det inte behöver förvaras i kylskåpet. Om har ett block smör i en liten plast låda med lock på så kan den stå sig bra. Då blir den inte lika hård och går utmärkt att bre på mackan. Jag har alltid så hemma, även om jag sällan äter smörgås nu mera. Prova själv så får du se.
      För snabbare svar. Kommentera på den andra bloggen.
      /MVH
      Joakim Olsson

  3. Den där jobbiga jäveln skriver:

    Fan att du inte ska fatta. Du måste ju ställa dig själv frågan: Säljer företag margarin för att utrota mänskligheten eller gör de det för att det är lönsamt?

    You guessed it! Dom tjänar pengar på de och eftersom dom tjänar pengar så kommer de heller inte sluta och du kommer inte heller lyckas omvända människor till att fatta det här. Eftersom det enda du kan göra är att skriva om det men när det verkligen kommer till krita så säljs margarin lika mycket endå.

    Därför så ska du komma på ett sätt att tillverka äkta smör billigare och snabbare än margarin för på så sätt så kommer margarinet utrotas från marknaden eftersom det inte längre är lönsamt. Du blir rik också^^

    Cash is king!

    1. Joakim Olsson skriver:

      Ligger mycket i det du säger, ju fler vi blir som köper smör desto billigare blir det ju givetvis.

    2. Lara N. skriver:

      Råkade att läsa detta när jag letade efter olika margarinsorter som inte innehåller mjölk. Det är nämligen så att mitt barn kan dö om han äter mat som innehåller mjölkprotein. Allvarlig allergi (!) om du vet vad det innebär.
      Och sådana som han finns väldigt många i Sverige, både barn och vuxna. Jag är jätte tacksam att det finns produkter som inte innehåller mjölkprotein!
      Alltså är det oerhört egoistiskt att uttrycka och även tänka så! Du borde skämmas!

      1. Joakim Olsson skriver:

        Jag beklagar din frustration, vilket uttryck menar du?

  4. Jag äter aldrig margarin och jag rekommenderar ingen att göra det. Jag tror smör är nyttigare och dessutom är det ju godare så det skriker om det.

    Men jag föreslår en något mer rättvisande bild av smörtillverkningen. Den må innebära färre steg än margarinet men även smörtillverkning för massproduktion är givetvis en högteknologisk jätteprocess som går igenom steg efter steg av separering, standardisering, pastörisering, syrning, saltning m.m. m.m. Det är inte bara hårdvispad grädde.

    Nicklas

  5. Matilda skriver:

    Hej,
    jag heter Matilda och är 13 år. Jag bor i Karlstad och på min skola så serveras alla sorters margariner. Lätta, milda och becel. Min mamma är mycket insatt i denna fråga kring lättprodukter och är mycket i mot det. Detta har smittat av sig på mig. Jag sitter med i elevrådet/matrådet på skolan. Då ställde jag frågan varför vi hade margarin och inte bregott. De sa att jag skulle gå och prata med kökspersonalen som jag gjorde. ”Mattanten” höll till viss del med men sa att det skulle bli för dyrt. Jag såg en undersökning som visar på att Karlstad komun ligger bland de kommuner som lägger minst pengar på skolmaten. Jag mailade även kostchefen i Karlstad och ställde samma fråga. (vill du se mitt brev och svar så fins det på http://www.lifezone.se). Det svar som jag fick var att de följde livsmedelsverkets rekommendationer. Jag föreslog ett möte tillsammans men har ännu inte fått svar. Ska fortsätta och ifrågasätta och stå på mig. Nu när jag väl har satt igång denna debatt så ska jag inte ge mig.

    //Matilda

    1. Joakim Olsson skriver:

      Bra att du kämpar, jag beundrar såna som dig som ännu är så ung och som tar upp kampen om maten och inte finner dig i situationen. Fortsätt att kämpa och kom ihåg, det finns ingenting som säger att mättat fett är farligt. INGENTING. Inte en enda undersökning har direkt bevisat detta. Sedan så är det där med ekonomin bara en dålig ursäkt. Gör så att du ger mattanterna och kostchefen länken till min blogg får de själv läsa. Det brukar vara enklare så.

      Jag har själv en syster som heter Matilda och hon får lära sig ett och annat

      Fortsätt kämpa.

      Vart finner jag ditt mail på lifezone?

      MVH
      Joakim

    2. Anna Bloom skriver:

      Hej Matilda!
      Låt ingen se ner på dig för att du är ung! Du har inom dig en drivkraft och energi till att prata och agera för det som du tycker är viktigt. Jag tror verkligen på dig. Unga människor som du behövs i framtiden Matilda!
      Jag är också emot lättprodukter. I vår familj köper vi bara rktigt smör och riktig grädde. Jag tror att vi människor mår bäst av att äta naturliga produkter.
      Kram från Anna, 41 år från Skövde.

  6. Boman skriver:

    Kör smöret med en del kallpressad rapsolja i matberedaren. Lätt att bre sedan. Eller förvara smöret i rumstemperatur, det klarar det.

  7. Ann-Mari skriver:

    Ska verkligen göra mitt bästa för att sprida vad du skriver.

Kommentera

